Selecteer een pagina

In een wereld waar schoonheid vaak wordt gedefinieerd door externe normen, kan het
vinden van liefde en acceptatie voor ons eigen lichaam een ware uitdaging zijn. I know.
Want zoals je misschien al weet: ik heb dit pad ook bewandeld. Maar wat als ik je vertel
dat yoga niet alleen een reeks houdingen is, maar ook een krachtige tool voor jezelf? Laten
we samen ontdekken hoe yoga een tool kan zijn voor meer lichaamspositiviteit en
zelfacceptatie.

Yoga nodigt uit tot mindfulness, tot het bewust aanwezig zijn in het hier en nu. In die stilte
ontstaat een spiegel van zelfacceptatie. Het helpt je de relatie met je lichaam te verkennen,
zonder de last van vergelijkingen of kritiek. Het is een moment om te luisteren naar wat je
lichaam nodig heeft en te waarderen wat het voor je doet.

Tijdens een meditatie ontdek je je ware zelf in de stilte. Voelt dit voor jou nog niet zo, omdat
je het idee hebt dat je mind maar tegen je blijft schreeuwen? Lukt het maar niet om die
kritische stem wat zachter te laten praten? Begin dan met mediteren, of laat mij je helpen
door middel van mijn online programma. Mediteren creëert een moment van zelfreflectie en
acceptatie. In meditatie ontdek je dat jouw waarde niet afhangt van uiterlijke kernmerken,
maar geworteld is in de kern van wie je bent.
Naast dat ik mensen help die kampen met eetproblemen, geef ik ook wekelijks
yogalessen in Deventer. Ook daar ontstaan vaak hele mooie gesprekken. Zo voelen
deelnemers regelmatig ‘dingen’ die ze nog nooit hebben gevoeld. En daar word ik zo
ongelooflijk blij van.

“Ik voel dingen die ik nog nooit gevoeld heb.”

Dat is wat ik vaak na afloop van mijn lessen of begeleiding hoor. Dit kunnen fysieke
dingen zijn, spieren bijvoorbeeld. Maar ook mentale of emotionele dingen. Opeens voelen
hoe moe je bent. Een bepaalde emotie voelen. Veel mensen die ik begeleid (al helemaal
wanneer ze met eetproblemen kampen), leven voor een groot deel vanuit hun hoofd. Al die
gedachten die heen en weer gaan. De focus is overal, behalve bij de dingen die energie, rust
en plezier geven.

Constant moe zijn, slecht kunnen slapen, last van je lichaam hebben, negatief naar jezelf
kijken, grenzen niet kunnen voelen en alsmaar doorgaan. Er voor de ander zijn, maar niet
voor jezelf. Een overprikkeld en uitgeput zenuwstelsel hebben. Dan kunnen yoga &
mindfulness, wat meer ontspanning, heel eng zijn! Dat ben je niet gewend. Minder prikkels
kan lijken alsof je onrustiger wordt. Maar wat er juist gebeurt, is dat je je bewust wordt van
hoe het met je gaat. Wat je voelt en denkt. Dat wat anders onderdrukt wordt, ontweken
wordt of gewoonweg nog niet bewust aanwezig kon zijn.

Alles kan, alles mag en alles is goed. Het hoeft niet anders, het hoeft niet weg en het mag er
zijn. Jij en ik mogen er zijn. Wil jij ook hulp en ondersteuning op jouw pad naar herstel? Ik wil
je hierbij graag helpen.