Selecteer een pagina

Je bent veel met voeding, beweging en je lichaam bezig en weet ergens dat dit niet klopt.
Je denkt dat je er niet toe doet of te veel bent. Je denkt dat alles wel meevalt en wil een
ander niet tot last zijn. Ik ontdekte dat de relatie met jezelf de basis is om aan de slag te
gaan met eetproblematiek. Ik vertel je er in deze blog graag meer over!

Weer gezond leven en zijn, fysiek en mentaal. Genoeg energie hebben. Je comfortabel
voelen in sociale situaties met eten. Inspiratie en plezier ervaren. Je leven weer gaan leven
zonder je moe te voelen en het idee te hebben dat alles in een waas aan je voorbijgaat.
Jezelf het waard te vinden. Geen regels meer in je hoofd. Geen paniek meer in je lichaam. Ik
geloof dat yoga en mindfulness de basis zijn om te herstellen. Een holistische benadering in
een wereld vol medische termen en lange wachtrijen.

Stop met willen zorgen voor de hele wereld

Om een ander geen pijn te doen, deed ik mijzelf pijn. Eigenlijk zou ik een blog maken over
het onderwaarderen van jezelf. Maar die komt later, want dit vind ik nu ook belangrijk en
heeft raakvlakken. Belangrijk, omdat ik dit zelf weer even aantikte. Zo hard willen
voorkomen dat een ander leed of last heeft van iets wat jij doet of zegt. Ja maar…dan dit of
dan dat. Dat wil ik diegene niet aandoen. Willen zorgen voor een ander. Willen zorgen voor
de hele wereld. Bang zijn voor reacties die komen gaan.

De consequenties: Volledig jezelf opzij zetten. Pijn in je lichaam hebben. Een hoofd vol
gedachten. Onrust en een energietekort. Totaal 100x je eigen grens over gaan. Vergeten dat
jouw gevoel er ook toe doet. Jij ertoe doet. En wanneer je dat beseft, ben je al een stap
verder. Gaan beseffen dat jij mag zeggen wat je te zeggen hebt. Dat je goed voor jezelf mag
(moet!) zorgen. Dat geeft je namelijk de controle en mogelijkheid om te handelen naar wat
wel goed is voor jou.

Hoe deed ik dat?

Sorry, daar is geen makkelijk trucje voor. Daarvoor zul je datgene moeten doen waar je zo
bang voor bent. Uit je comfortzone moeten stappen en voor je gevoel iets heel
tegennatuurlijks moeten doen. Maar dat kan ook op jouw manier. Ga opzoek naar een
manier die bij jou past. Misschien lukt het niet ineens, maar houd voor ogen dat het er in
eerste instantie om gaat dat jij je weer goed gaat voelen.

In mijn geval slaagde poging 2 en kwam het horrorscenario wat mijn hoofd bedacht had niet
uit. En nu kan mijn zenuwstelsel langzaamaan tot rust komen. Verwacht niet dat die rust er
in één keer is! Je lichaam heeft tijd nodig om af te schakelen. Ik heb een flink pad moeten
bewandelen, maar daardoor ben ik nu ook in staat om andere te helpen in hun herstel.

Voeding om te voelen

Wil jij in 6 weken weer meer rust in je hoofd en meer ontspanning in je lichaam ervaren?
Doe mee met het online programma voeding om te voelen. Na deze training weet je meer
over de relatie tussen je gedachtes en de signalen van je lichaam. Je kunt je grenzen beter
voelen. En bovendien: je bent liever voor jezelf.