Selecteer een pagina

Misschien ben jij wel hier op deze blog terechtgekomen omdat je hoopt op een lijst met voedingsmiddelen die extreem gezond voor je zijn. Maar ik wil wegblijven van voedingsmiddelen. Maar mindfulness als voeding voor je mind? Jazeker! In deze blog behandel ik een aantal pijlers uit de mindfulness die jou kunnen helpen bij een eetprobleem.

Als ik het als yogadocent over bewust voedselgebruik heb, dan heb ik het niet over rijstwafels, worteltjes en liters groene thee. Nee, ik heb het over bewust worden van je gedachten en je gevoelens. Of het weer leren luisteren naar je lichaam. Yoga is hiervoor een hele mooie tool.

Het beoefenen van mindfulness tijdens het eten kan een positieve invloed hebben op je relatie met voedsel en kan helpen bij het opbouwen van gezondere eetgewoonten. Laten we daarom eens kijken naar een aantal belangrijk pijlers binnen deze gids voor bewust voedselgebruik.

1.      Word je bewust van je gedachten en gevoelens

Neem de tijd om je bewust te worden van je gedachten en gevoelens met betrekking tot eten. Identificeer eventuele negatieve gedachten of emoties en probeer deze zonder oordeel te observeren.

2.      Leer (weer) luisteren naar je lichaam

Ontwikkel een bewustzijn van lichamelijke signalen zoals honger en verzadiging. Luister naar je lichaam en eet wanneer je honger hebt. Stop wanneer je voldaan bent, zelfs als er eten over is.

3.      Vertraag het tempo

Neem de tijd om te genieten van elke hap. Kauw langzaam en proef elk onderdeel van de maaltijd. Door langzamer te eten, geef je jezelf de kans om beter verbonden te zijn met de ervaring van eten.

4.      Gebruik je zintuigen wanneer je gaat eten

Betrek al je zintuigen bij het eten. Kijk naar de kleuren en texturen van het voedsel, ruik de aroma’s, voel de textuur en proef de smaken. Dit helpt bij het versterken van de verbinding tussen jou en het voedsel.

5.      Let erop dat je afleiding elimineert

Eet zonder afleidingen zoals televisie, computer of telefoon. Concentreer je volledig op het eten zelf en creëer een rustige omgeving om bewuster te kunnen eten.

Online programma: Voeding om te voelen

Mocht je hier meer over willen leren of weten? Dat kan! Ik heb een training ontwikkeld waarin ik je meer leer over mindful leven en zijn. Dit is vooral fijn wanneer je nog wacht op een traject rondom eetproblematiek. Of wanneer je na het volgen van een traject voelt dat je nog meer handvatten wilt.